Entrades

Cinema documental “El món la fresca” amb “Avarat”

El pati de l’Ateneu Santcugatenc acull el dimecres 22 de juliol a les 21.30 h una nova sessió del cicle de cinema documental a la fresca entorn a la cooperació, la pau i els drets humans que organitza la Xarxa Solidària de Sant Cugat i el departament de Cooperacio de l’Ajuntament. Una cita estiuenca ineludible per repensar el present, transformar realitats, canviar models i ampliar nous horitzons que fa vuit anys que acollim.

Aquest 2026 el Cicle El món a la Fresca està dedicat a conflictes oblidats.

 

Avarat

Territoris ocupats, campaments de refugiats i espoli pesquer. Curtmetratge documental que navega entre les dunes del Sàhara i un mar saquejat.

Presentat per: Comissió Catalana d’Acció pel Refugi

 

ENTRADA GRATUÏTA AMB AFORAMENT LIMITAT – Recomanable inscripció prèvia.

Reserves a www.ateneu.cat/inscripcions (màxim 4 entrades per persona)

 

 

 

 

 

Organitza: Xarxa Solidària i Ajuntament de Sant Cugat del Vallès

Col·labora: Ateneu Santcugatenc

 

Cinema documental “El món la fresca” amb “Las muertes de Chantyorinti”

El pati de l’Ateneu Santcugatenc acull el dimecres 15 de juliol a les 21 h una nova sessió del cicle de cinema documental a la fresca entorn a la cooperació, la pau i els drets humans que organitza la Xarxa Solidària de Sant Cugat i el departament de Cooperacio de l’Ajuntament. Una cita estiuenca ineludible per repensar el present, transformar realitats, canviar models i ampliar nous horitzons que fa vuit anys que acollim.

Aquest 2026 el Cicle El món a la Fresca està dedicat a conflictes oblidats.

 

Las muertes de Chantyorinti

Una pel·lícula sobre la transmissió silenciosa de la cosmovisió d’una cultura a la vora de l’extinció, la comunitat amazònica peruana, i el seu declivi cultural

Presentat per: Fundació Iquànima

 

ENTRADA GRATUÏTA AMB AFORAMENT LIMITAT – Recomanable inscripció prèvia.

Reserves a www.ateneu.cat/inscripcions (màxim 4 entrades per persona)

 

 

 

 

 

Tots els dimecres de juliol podrem gaudir d’una nova sessió de El món a la fresca

 

Dimecres 22 de juliol 21:30h – Avarat

 

 

 

Organitza: Xarxa Solidària i Ajuntament de Sant Cugat del Vallès

Col·labora: Ateneu Santcugatenc

 

Cinema documental “El món la fresca” amb “Trop-cest-trop”

El pati de l’Ateneu Santcugatenc acull el dimecres 8 de juliol a les 21.30 h una nova sessió del cicle de cinema documental a la fresca entorn a la cooperació, la pau i els drets humans que organitza la Xarxa Solidària de Sant Cugat i el departament de Cooperacio de l’Ajuntament. Una cita estiuenca ineludible per repensar el present, transformar realitats, canviar models i ampliar nous horitzons que fa vuit anys que acollim.

Aquest 2026 el Cicle El món a la Fresca està dedicat a conflictes oblidats.

 

Trop-cest-trop

Aquest documental explora la crisi a Goma, República Democràtica del Congo, abordant la guerra i el desplaçament humà després d’anys de conflicte.

Presentat per: Fora de Quadre

 

ENTRADA GRATUÏTA AMB AFORAMENT LIMITAT – Recomanable inscripció prèvia.

Reserves a www.ateneu.cat/inscripcions (màxim 4 entrades per persona)

 

 

 

 

 

Tots els dimecres de juliol podrem gaudir d’una nova sessió de El món a la fresca

 

Dimecres 15 de juliol 21h – Las muertes de Chantyorinti

Dimecres 22 de juliol 21:30h – Avarat

 

 

 

Organitza: Xarxa Solidària i Ajuntament de Sant Cugat del Vallès

Col·labora: Ateneu Santcugatenc

 

Cinema documental “El món la fresca” amb “Un cuento Yazidí”, “High Roads” i “No Man’s Land”

El pati de l’Ateneu Santcugatenc acull el dimecres 1 de juliol a les 21.30 h la primera sessió de l’any 2026 del cicle de cinema documental a la fresca entorn a la cooperació, la pau i els drets humans que organitza la Xarxa Solidària de Sant Cugat i el departament de Cooperacio de l’Ajuntament. Una cita estiuenca ineludible per repensar el present, transformar realitats, canviar models i ampliar nous horitzons que fa vuit anys que acollim.

Aquest 2026 el Cicle El món a la Fresca està dedicat a conflictes oblidats.

“Un cuento Yazidí”, “High Roads” i “No Man’s Land”

En aquesta ocasió podrem gaudir de tres petits documentals que donaran a conèixer la realitat del poble yazidita, palestí i rohingya, 3 pobles castigats que malgrat la violència i la guerra lluiten per a conservar els seus drets i la la seva identitat.

Presentat per: Amics del Poble Yazidita i Amnistia Internacional

 

ENTRADA GRATUÏTA AMB AFORAMENT LIMITAT – Recomanable inscripció prèvia.

Reserves a www.ateneu.cat/inscripcions (màxim 4 entrades per persona)

 

 

 

 

 

Tots els dimecres de juliol podrem gaudir d’una nova sessió de El món a la fresca

 

Dimecres 8 de juliol, 21h – Trop-cest-trop

Dimecres 15 de juliol 21h – Las muertes de Chantyorinti

Dimecres 22 de juliol 21:30h – Avarat

 

 

 

Organitza: Xarxa Solidària i Ajuntament de Sant Cugat del Vallès

Col·labora: Ateneu Santcugatenc

 

Cinefòrum: estrena del documental “NNATS. Mi fortaleza es mi trabajo”, d’Anna Fermoso

L’Ateneu Santcugatenc acull el dijous 7 de maig a les 18.30 h l’estrena del documental NNATS. Mi fortaleza es mi trabajo, dirigit per la santcugatenca Anna Fermoso, una obra que ofereix una mirada directa i compromesa sobre la realitat del treball infantil a la ciutat de Potosí.

Amb una durada de 85 minuts, el documental s’endinsa en la vida quotidiana de nens i nenes treballadors, coneguts com a NNATS (Nens, Nenes i Adolescents Treballadors), i dona veu a les seves experiències, aspiracions i dificultats. Lluny de visions simplistes, la pel·lícula aborda aquesta realitat des d’una perspectiva complexa, posant en relleu tant les condicions de vida com les formes d’organització i resistència d’aquests infants.

El projecte neix de la implicació personal de la directora, que ha filmat i editat el documental a partir de diversos viatges a Bolívia i de la seva experiència de voluntariat en una organització local que dona suport als infants treballadors de Potosí. Aquesta proximitat es tradueix en un relat honest i proper, que combina sensibilitat social i voluntat de denúncia.

La projecció s’inscriu en la voluntat de l’Ateneu d’oferir espais de reflexió sobre realitats socials contemporànies a través del cinema documental, i comptarà amb la presència de l’Associación Nuevos Pasos que conduirà també el col·loqui posterior.

Entrada gratuïta amb inscripció en aquest enllaç.

 

 

Cinefòrum: “Shahid: créixer o morir a Palestina”, de la mà d’AI i Unipau

El dijous 4 de desembre a les 19 h, la sala d’actes de l’Ateneu acollirem un cineforum presentat dins la Nit Temàtica d’Amnistia Internacional Sant Cugat – Cerdanyola i Unipau amb motiu del Dia Internacional dels Drets Humans. “Shahid: créixer o morir a Palestina”, és el documental triat, dirigit pel documentalista Joan Giralt i el periodista Andreu Merino, que segueix la vida de tres menors palestins des de l’inici del conflicte a Gaza i l’ocupació militar a Cisjordània.

SINOPSI:

Nadeem, Mayar i Watan es troben atrapats en una vida marcada pel conflicte i l’ocupació militar a Cisjordània. Els seguim mentre passegen per carrers recentment arrasats per l’exèrcit d’ocupació israeliana o quan van a l’hospital o al cementiri per a visitar a alguns dels seus familiars i comprovem la violència quotidiana a la qual fan front cada dia.

Entrada gratuïta. Inscripció prèvia en aquest enllaç.

Cinefòrum amb el Col·lectiu Eixarcolant: L’Aurora: el començament del camí

El dijous 6 de novembre a les 19 h, la sala d’actes de l’Ateneu acollirem una activitat del Col·lectiu Eixarcolant, que contribueix a transformar el model agroalimentari a través de les plantes oblidades. En aquesta sessió de la Mostra de Cinema Etnobotànic i Agroecològic veurem el documental L’Aurora: el començament del camí (Dir. Elías Saez; Argentina, 2024; 64′), que ens trasllada a les vastes planes de l’Argentina, on el model agrícola dominant avança arrasant diversitat i somnis. Una família ofereix una alternativa: la primera transició agroecològica de gran escala al país. Un retrat íntim d’una fita que va sembrar una de les llavors d’un moviment que avui floreix arreu del territori.

Entrada gratuïta. Inscripció prèvia en aquest enllaç.

El film combina la dimensió familiar i emocional amb la socioproductiva, per conscienciar sobre la importància d’una agricultura que regenera el sòl i produeix de manera sostenible, fins i tot en contextos d’economies d’escala.

Després de la projecció, compartirem reflexions sobre plantes oblidades i sobirania alimentària, i coneixerem millor la tasca del Col·lectiu Eixarcolant i del Node Vallès Occidental. Per acabar, gaudirem d’un tast de productes d’Eixarcolant.

Vine a veure el documental i a reflexionar plegats!

Una activitat del Node Vallès Occidental del Col·lectiu Eixarcolant, en col·laboració amb l’Ateneu Sancugatenc.

> Aquesta sessió forma part de la 15a Mostra de Cinema Etnogràfic de Catalunya de l’OPEI, un programa del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Parlem de Salut Mental: “La xarxa invisible” documental sobre el suïcidi

El dimarts 11 de novembre a les 19 h projectarem, dins del cicle de sensibilització i lluita contra l’estigma en salut mental que organitza el Club Social Espai de Lleure, el documental La Xarxa Invisible que parla sobre la prevenció del suïcidi en joves.

❝La paraula suïcidi no mata; el silenci, sí❞. A través de les veus de supervivents, experts i associacions, La Xarxa Invisible exposa els complexos i múltiples factors de risc darrere del suïcidi juvenil, i destaca la importància de teixir una xarxa de suport que impliqui tota la societat.

El documental ens guia a través dels testimonis de joves i famílies que han hagut de fer front al dolor i la solitud. Els seus relats s’entrellacen amb les veus d’associacions, personal clínic, professionals de la sociologia i l’educació, que treballen incansablement per trencar l’estigma i donar veu als qui lluiten en silenci. Perquè el problema és de tots, i la solució, també.

La producció documental forma part de la iniciativa que la Universitat Internacional de Barcelona va engegar l’any 2021, amb l’estrena de Brazadas, un documental sobre l’ELA. El projecte social de UIC Barcelona consisteix a produir un documental de causa social de manera periòdica, alineat amb els valors de UIC Barcelona.

 

Entrada gratuïta. Necessària inscripció prèvia en aquest enllaç.

 

“El món a la fresca” torna aquest juliol al pati de l’Ateneu

Torna el cinema documental a la fresca al pati de l’Ateneu! Ja tenim aquí els títols de la VIII edició del cicle dedicat a la cooperació, la pau i els drets humans, organitzat per la Xarxa Solidària i el Departament de Cooperació de l’Ajuntament de Sant Cugat amb la col·laboració de l’Ateneu que tindran lloc els dimecres 2, 9 i 16 de juliol. L’entrada serà gratuïta però amb inscripció prèvia a www.ateneu.cat/inscripcions

🎞️ 2 de juliol, 21 h: La il·lusió de l’abundància
Tres dones llatinoamericanes planten cara a empreses multinacionals que amenacen les seves comunitats.
🎙️ Amb Oxfam Intermón Sant Cugat

🎞️ 9 de juliol, 21 h. Escrivint amb foc (Índia, 2021)
Un mitjà fundat per dones indies desafia la corrupció, el masclisme i les castes.
🎙️ Amb Amnistia Internacional, El Cugatenc i Unipau

🎞️ 16 de juliol, 21 h: El viatge d’Itza
Una història personal per entendre la deriva autoritària de Nicaragua.
🎙️ Amb Edipcia Dubón, activista nicaraguense pels drets civils i democràtics i Neus Ràfols, directora del documental.

Vine a gaudir del bon cinema i a reflexionar en comunitat!

Cinema documental “El món la fresca” amb “El viatge d’Itza”

El pati de l’Ateneu Santcugatenc acull el dimecres 16 de juliol a les 21 h una nova sessió del cicle de cinema documental a la fresca entorn a la cooperació, la pau i els drets humans que organitza la Xarxa Solidària de Sant Cugat i el departament de Cooperacio de l’Ajuntament. Una cita estiuenca ineludible per repensar el present, transformar realitats, canviar models i ampliar nous horitzons que fa vuit anys que acollim.

En aquesta ocasió Edipcia Dubón, activista nicaraguense pels drets civils i democràtics i Neus Ràfols, directora del documental, ens presenten el docmental El viatge d’Itza (Espanya, 40″, que narra la greu situació de violacions de drets humans que viu actualment Nicaragua. Una periodista catalana coneix l’Itza, una jove nica exiliada a Barcelona que fuig de la repressió política del seu país, Nicaragua. Ambdues comencen un viatge a la recerca d’alguns “perquès”, com el d’esbrinar per què en aquest país centreamericà es violen avui impunement els drets humans, ara sota la batuta d’un dels líders que els anys 80 va protagonitzar la Revolució Popular Sandinista, Daniel Ortega. Una revolució popular que va esdevenir un “far referent” i a la qual es va vincular molt una generació de catalans.

És una coproducció de Fora de Qadre i Cabalfilms rodada a Catalunya i que ha comptat amb el suport de l’ONG Sant Just Solidari, del Fons Català de Cooperació al Desenvolupament, la direcció general de drets humans del departament d’Igualtat i Feminismes de la Generalitat de Catalunya, del Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison -La Bonne, i dels ajuntaments de Vilafranca del Penedès, Sant Boi de Llobregat, Begues, Sant Pere de Ribes, Viladecans i Barcelona. El documental compta amb les col·laboracions musicals de Carlos Mejía Godoy, Jandir Rodríguez i del grup “Garcín”, i amb filmacions d’arxiu històric i actual de gran valor de documentalistes que per la gran repressió política actual no han volgut ser acreditats.

 

ENTRADA GRATUÏTA AMB AFORAMENT LIMITAT – Recomanable inscripció prèvia. Reserves a www.ateneu.cat/inscripcions (màxim 4 entrades per persona)

Organitza: Xarxa Solidària i Ajuntament de Sant Cugat del Vallès

Col·labora: Ateneu Santcugatenc